Op het sportpark van Midddelstum verdwijnt over niet al te lange tijd het houten scorebord. De techniek van de digitale cijfers verovert ook het gras aan de Coendersweg. En dat zal voor minstens één bekende Middelstummer verschijning een cultuurschok betekenen. Poortwachter Hendrik de Veen, de man die de term ‘de bordjes verhangen’ inhoud gaf, moet op cursus. Want wat er ook gebeurt, Hendrik zal ook het nieuwe scorebord bedienen.

Een prachtige sporthal, het voetbalveld op de schop en als slagroom op de taart een elektronisch scorebord. Mooie plannen die voor een deel al zijn uitgevoerd en later dit jaar voltooid moeten worden. De veranderingen brengen ook met zich mee dat vertrouwde beelden verdwijnen. Een daarvan is het gezicht van Hendrik de Veen in de hoek van het voetbalveld. Hij mocht zichzelf de directeur van het scorebord noemen, kreeg zelfs een poortwachtershokje die hem een beetje tegen de elementen moest beschermen en zorgde er altijd voor dat de stand keurig werd bijgehouden. Zonder Hendrik is het zaterdagmiddag-gebeuren op het sportpark van de blauwwitten niet compleet.

En dat moet volgens voorzitter Meindert Schollema van de vierdeklasser ook zo blijven. ‘Het is ondenkbaar dat iemand anders die taak van Hendrik overneemt. Al kost het me ook een maand om hem dat aan te leren, er was en is maar één persoon die straks met zijn vingers aan de knoppen zit’, zegt de preses.

Voorafgaande aan de wedstrijd tegen De Fivel zat Hendrik in de bestuurskamer van de plaatselijke voetbaltrots. In zijn nabijheid stond een grote tas. Daarin zat een fototoestel. Want ja, Hendrik wist deksels goed dat het wel eens de laatste keer zou kunnen zijn dat hij bij dat houten bord zou staan en dus moest er een foto komen. En dat hij iemand zou vinden die dat plaatje moest maken? Daar bestond geen twijfel over.

Volgens Schollema het bewijs dat Hendrik precies weet wat er binnen de club speelt. ‘Hij weet ook dat het hoofdveld op de schop gaat en dat de kans aanwezig is dat het bord straks is verdwenen. Het is typisch iets voor hem om vooruit te denken.’

Zelf een plaatje maken bleek niet nodig te zijn, want de club charterde fotograaf Menne Tillema van EemsmondSport. Die wilde het kiekje wel maken. En toch maakte Hendrik zich nog wel wat zorgen. Want ja, hoe moet dat straks dan als hij niet meer bij het bord is te vinden. Nadat hem was uitgelegd dat hij de knoppen straks op een barkruk vanuit de kantine kan bedienen, begaf de poortwachter zich naar buiten. Naar zijn vertrouwde stek. Glimmend van trots omdat hij ook straks de baas is over het scorebord.

Schollema: Jongens als Hendrik horen bij de club. Het is belangrijk dat je mensen met een handicap in de vereniging laat integreren. Zij vinden hier hun eigen plek. Als dit bij Middelstum niet meer zou kunnen, was mijn tijd als voorzitter ook voorbij.’

Bron: Eemsmondsport | http://eemsmondsport.nl/index.php/2017/04/23/hendrik-veen-krijgt-nieuw-scorebord/