Afgelopen zaterdag stond er voor Middelstum JO19 een uitwedstrijd tegen HFC ’15 op het programma. Aftrap 12:30, even wennen want we spelen  meestal ’s morgens. Desondanks reisde Middelstum op volle oorlogssterkte (iedereen was aanwezig en bovendien werd de ploeg versterkt door Max Oldenhof uit de JO15) af naar Hoogkerk. De  eerlijkheid gebied te zeggen dat er een paar kleine pijntjes waren en een enkele speler nog een beetje brak was van de vrijdagavondfissa.

Middelstum begon de wedstrijd na een goede warming up met een verassende opstelling. Zo speelde Auke Klaassen niet in de spits of op doel maar in de verdediging. Doelpuntenmaker van de vorige wedstrijd (tegen Loppersum) Julian Mulder startte in de spits en Kiet Winter begon op “10”. HCF’15 kwam beter uit de startblokken dan de ploeg uit Middelstum. Dit leidde binnen een paar minuten tot de eerste grote kans van de wedstrijd. De spits van HFC wist het doel echter  niet te vinden.

Middelstum werd achterin snel onder druk gezet waardoor er een aantal keer balverlies werd geleden, ook werden er een paar corners te gemakkelijk weggegeven. Uit één van deze corners was HFC dicht bij de openingstreffer. Door een dekkingsfout van Middelstum kon een speler van HFC vrij inkoppen. De kopbal belandde echter op de lat boven de toekijkende doelman Mark Kramer. Een aantal minuten later was het dezelfde Mark Kramer die met zijn voet  zijn team voor een achterstand wist te behoeden.

Na deze kansenregen voor HFC was het ineens Middelstum dat de kans kreeg op 0-1. Helaas was het schot van de jarige Julian Mulder niet hard genoeg om de keeper van HFC te passeren. De ruimtes tussen de verdediging en het middelveld van Middelstum werden steeds groter waardoor HFC makkelijker kon voetballen. Even leek het erop dat de spits van HFC na een goede steekbal vanaf het middenveld alleen op de keeper af kon. Gelukkig voor Middelstum wist Raf de Bree met een goede ingreep het gevaar in de kiem te smoren.

Beide ploegen hadden in deze fase van de wedstrijd moeite om de bal in de ploeg te houden en er voetballend door te komen. Vaak werd de lange bal gehanteerd waaruit HFC gevaarlijker was dan Middelstum. Na een klein half uur moest Hoofdcoach Jordan Timmermans ingrijpen. Dit zorgde voor 3 wissels waaronder grensrechter Martin Roetert  die ondergetekende kwam vervangen. Martin hanteerde eerst de vlag bij de wedstrijd van de dames en is vervolgens in de auto gesprongen naar Hoogkerk! Hulde!! Vlak na de wissels moest laatste man Mika de Kam licht geblesseerd het veld verlaten. Rechtsback Melvin Bakker nam zijn positie over, Jochem van der Wal kwam op de rechtsback positie te spelen.

Vlak voor rust was het Middelstum dat geheel tegen de verhoudingen in brutaal op voorsprong kwam. Melvin veroverde achterin de bal, dribbelde het halve veld over en wist vervolgens met een goeie paas de net ingevallen Damon Medema alleen voor de keeper te zetten. De inzet van Damon viel via de keeper en de binnenkant van de paal binnen: 0-1. In de rust wachtte Middelstum een prettige verrassing want er was niet alleen voor een bekertje ranja maar ook voor een tas vol vers fruit gezorgd. Goed geregeld door HFC’15!

Middelstum kwam fris en fruitig uit de kleedkamer en begon in de 2e helft steeds beter te spelen. Het vertrouwde verdedigende duo Aijolt Douma en Mika (Geblesseerd? Echt niet!) bracht achterin de rust terug en greep in waar nodig. Dit zorgde voor een beetje frustratie bij de tegenstander waardoor het spel iets grimmiger werd. Als gevolg daarvan kwam HFC gedurende tien minuten met een man minder te staan na een gele kaart.

De man meer situatie gaf Middelstum meer ruimte om te voetballen. Kiet stuurde met een goede bal Jochem diep waarna Jochem de bal knap wist terug te leggen op Daan van Zalm. Daan speelde zijn man uit en schoot op doel. Tijdens zijn uithaal werd er een overtreding gemaakt waardoor zijn schot kracht miste en gepakt kon worden door de keeper.  De scheidsrechter floot alsnog voor de overtreding en Middelstum kreeg een vrijetrap op een meter of achttien van het doel. Auke Lionel Klaassen schoot de bal vervolgens onhoudbaar in de kruising! 0-2.

Nog geen minuut later was het weer raak. Een heerlijke pass van Auke werd door Max knap in één keer klaar gelegd voor Lars Koster. Lars bedacht zich niet en haalde verwoestend uit: 0-3. Middelstum kreeg vleugels en ging steeds beter overspelen. De spelers van HFC hadden met name een zware dobber aan de sterk spelende Ferdi Roetert, vaak in combinatie Met max wonnen de kleinste jongens op het veld bijna alle duels.

Nadat HFC weer een gele kaart kreeg ( dit keer voor een harde overtreding op Auke) leek de wedstrijd gespeeld, niets bleek minder waar. Een kwartier voor tijd viel uit het niets de 1-3. Middelstum was het helemaal kwijt en twee minuten later lag de 2-3 er ook al in. Keeper Mark wist eerst redding te brengen maar dit keer wist HFC de rebound wel te benutten.  Middelstum kreeg vervolgens kansen om de wedstrijd te beslissen maar zowel Mika als Jurrien Zuidhof wisten het net niet te vinden.

Aan de andere kant werd met kunst en vliegwerk verdedigd. Het zat Middelstum in deze fase even mee, HFC was dichtbij de gelijkmaker maar raakte uiteindelijk de paal. Diep in blessuretijd mocht Middelstum nog een corner nemen. De corner ging recht op de keeper van HFC af maar deze liet de bal los waardoor de goed oplettende Aijolt de bevrijdende 2-4 kon binnen koppen.

Door de overwinning op HFC staat Middelstum JO19 nu bovenaan in de competitie, dat moest natuurlijk gevierd worden. Op de terugweg werd er dus door een aantal chauffeurs een bezoek gebracht aan de welbekende gouden M. Niet iedereen had zin in patat maar gelukkig stond er in Bedum een goeie visboer! Volgende week speelt JO19 thuis tegen SGV aftrap 10:15 uur! Van harte welkom om te supporten natuurlijk…….

Nick Verkerk