Zaterdagochtend speelde onze JO19 de eerste officiële thuiswedstrijd van het nieuwe seizoen. Nadat vorige week Eenrum uit met 1-4 werd verslagen won de ploeg van trainer Minke Lalkens en leider Nick Verkerk nu met ruime cijfers van V.V. Dokkum JO19.

In het eerste halfuur ging de wedstrijd nog gelijk op. Middelstum had het meeste balbezit en werd een aantal keer gevaarlijk voor het doel van de tegenstander. Het ontbrak echter steeds aan de beslissende eindpass. Ook de keeper van Dokkum stond een paar keer goed in de weg waardoor het lang gelijk bleef. Na 25 minuten leek Dokkum op voorsprong te komen, na een fout in de verdediging kon de spits van Dokkum alleen aflopen op het doel van Max Oldenhof (die de zieke Emiel Douma verving). Door goed zijn doel te verkleinen kon Max knap redding brengen. In de rebound werd de bal nog van de lijn gehaald door Mika de Kam.

Achteraf vertelde zowel Mika als Max dat de bal wel degelijk over de doellijn was geweest, gelukkig voor Middelstum was er geen VAR aanwezig waardoor het 0-0 bleef. In de 32ste minuut werd de ban gebroken, Twan Heemstra was attent en reageerde snel toen de Friese doelman een vrijetrap van Jip de Vries niet goed kon verwerken, 1-0. Met deze stand gingen beide ploegen rusten.

In de rust werd de boel op scherp gezet. Doordat de ruimtes tussen de verdedigers en de spitsen heel groot was kon Middelstum de 1e helft niet doordrukken. Door compacter te spelen nam de JO19 de wedstrijd over. Deze tactische ingreep betaalde zich direct aan het beging van de tweede helft uit. De tweede helft was namelijk nog geen minuut oud toen Middelstum voor de tweede keer scoorde. Verdediger Thijs Nienhuis was mee naar voren gegaan en kreeg op ongeveer 25 meter afstand van het doel van Dokkum de bal aangespeeld via Jorn Spanjer. Thijs bedacht zich geen moment en vuurde een onhoudbare kanonskogel af! 2-0.

Vanaf dat moment was Middelstum los want drie minuten later was het al 3-0, Kiet Winter vond Kaï Hamming en die maakte net als vorige week tegen Eenrum het derde doelpunt van Middelstum. In de 57ste minuut kwam Kaï vanaf de rechterkant goed voorbij zijn man. Na een snelle passeerbeweging wist hij de vrijstaande Daniël ten Have te vinden die op een paar meter van het doel stond. Daniël benutte dit buitenkansje door de bal hoog (bijna over) in het dak van het doel te schieten, 4-0. Twan veroverde direct na de aftrap de bal en kon zo doorlopen naar het doel van Dokkum, het was daarna voor hem een koud kunstje om de 5-0 te maken.

De tegenstanders probeerde nog wel om tot een doelpunt te komen maar hun counters werden steeds door goed ingrijpen van met name Jonne Schuiling, Raf de Bree en Jarno Uil onschadelijk gemaakt. Hierdoor had doelman Max een rustige 2e helft. In de 67ste minuut kreeg Middelstum weer een vrijetrap. Net als bij de 1-0 schoot Jip de bal binnen bereik van de keeper, deze kon hem niet onder controle krijgen waardoor Hugo Frankruijter de 6-0 kon binnentikken. Even later was het weer Twan die scoorde. Dit keer uit een zelfgenomen vrijetrap op de rand van de 16 meter. Twan wist met rechts de bal over de muur te plaatsen waardoor de keeper van Dokkum kansloos was, 7-0.

Middelstum had honger naar meer en wilde graag de dubbele cijfers halen. Tien minuten voor tijd maakte verdediger Raf de 8-0 (assist Kiet). Vlak voor hij inviel wilde Raf graag in de spits spelen omdat hij anders niet zou kunnen scoren, maar zelfs als rechtsback wist hij het net te vinden. Drie minuten later vond Rick Poelstra de vrijstaande Twan en die maakte zo zijn 4e doelpunt van de wedstrijd, 9-0. Middelstum probeerde nog om de “10” te halen maar helaas was dat te veel van het goede, Ferdi Roetert was vlak voor tijd nog dichtbij maar zijn inzet ging helaas over het doel van Dokkum.

Doordat de uitslagen op de andere velden gunstig uitvielen plaatst onze JO19 zich al na twee wedstrijden voor de volgende ronde in de beker. Over twee week staat de 1e competitie wedstijd op het programma. Volgende week speelt de onder negentien uit tegen De Lauwers.

Nick Verkerk