Nadat vorige week DIO uit Groningen met 5-4 werd verslagen was onze JO19 dit weekend te sterk voor gemeentegenoot SC Loppersum. In een spannend duel werd het uiteindelijk 2-3 voor Middelstum.

Ondanks dat de wedstrijd op de vroege zaterdagochtend gespeeld werd, kwam Middelstum scherp uit de startblokken. Het ontbrak echter aan scherpte in het strafschopgebied van Loppersum waardoor er gedurende het eerste kwartier niet gescoord werd.

Gelukkig was Middelstum achterin ijzersterk waardoor ook Loppersum geen grote kansen creëerde. In de 21ste minuut dribbelde Kaï Hamming de vijandige 16meter in, hij vond daar de vrijstaande Twan Heemstra die zo voor zijn 6e doelpunt van het seizoen zorgde (0-1). Twan komt daarmee op gelijke hoogte met Max Oldenhof in het topscoordersklassement. Nog geen minuut later lag de 0-2 al in het netje, Jarno Uil die startte als rechtsback werd diep gestuurd en gaf de bal perfect voor zodat de goed vrijstaande Daan van Zalm de bal binnen kon koppen (0-2).

Deze voorsprong was verrassend omdat er in de vorige wedstrijden steeds eerst een paar tegendoelpunten aan te pas moesten komen voordat Middelstum op dreef kwam. Aan de kant werden (door de rijdende ouders en meegereisde spelers die vandaag niet in actie kwamen) al grappen gemaakt, “leuk om nu es een keer direct voor te staan”. Onder het genot van een lekker bakkie koffie verzorgd door Auke Klaasen zagen deze liefhebbers Loppersum echter al gauw terugkomen in de wedstrijd. De spits van Loppersum was in onze ‘16’ letterlijk gevallen voor Jonne Schuiling, helaas was de reden daarvan een overtreding waarvoor de sterk fluitende scheidsrechter terecht naar de stip wees. (Overigens moet hierbij wel vermeld worden dat gedurende de rest van de wedstrijd deze spits in Jonne haar spreekwoordelijke broekzak zat). Doelman Emiel Douma koos de verkeerde hoek en had helaas geen kans (1-2).

Middelstum had het moeilijk in deze fase van de wedstrijd. Het was dat Loppersum slordig was in de afronding anders was het zeker gelijk geworden. Ook keeper Emiel was met enkele katachtige reflexen steeds een sta in de weg. Het lag misschien ook aan de harde wind die Middelstum de 1e helft tegen had maar het laatste gedeelte van deze helft moest er veel verdedigd worden. Onder leiding van aanvoerder Aijolt Douma werden de duels niet geschuwd en zo bleef het mede door een paar goede ingrepen aan de linkerflank van Jorn Spanjer en Ferdi Roetert 1-2.

Vlak voor en in de rust werden Thijs Nienhuis, Daniël ten Have, Raf de Bree en Hugo Frankruijter ingebracht om de voorsprong te verdedigen en waar mogelijk uit te breiden. Na de rust had Middelstum de wind in de rug en dat was te merken. Vooral op het middenveld was Middelstum de bovenliggende partij. Jip de Vries die op “6” speelde verzorgde de opbouw, hij wist steeds gemakkelijk te combineren met vrijstaande medespelers Twan, Hugo en Ferdi.

Wanneer de druk van Loppersum te groot werd koos Middelstum voor de Lange bal richting Daniël en Daan. Die vochten daar de duels uit om vervolgens de bal in te leveren bij de balvaste Bram Mulder die vanuit daar het spel verdeelde, acties maakte en medespelers alleen voor de keeper zette. Op deze manier kregen onze spitsen een aantal kansen maar helaas leverde dit harde werken geen doelpunten op.

Na een uur spelen kreeg Middelstum de kans om de wedstrijd te beslissen. Na een botsing met Daniël bleef de keeper van Loppersum geblesseerd op de grond achter. Loppersum koos er echter niet voor om de bal uit te spelen waardoor de aangeslagen doelman weer opstond. Juist op dat moment veroverde Middelstum de bal en werd er snel gecounterd. Daniël kon alleen op de keeper afgaan maar wist deze niet te passeren.

Even later kwam Loppersum bijna terug in de wedstrijd. Een schot van randje 16 vloog richting de kruising maar topkeeper Emiel wist dit schot met een heerlijke zweefduik onschadelijk te maken. Aangemoedigd door deze poging kwamen de tegenstanders beter in de wedstrijd waardoor Thijs, Raf en Aijolt een paar keer moesten ingrijpen. Tien minuten voor tijd moest de sterk spelende Jip geblesseerd de strijd staken, nadat hij een aanval van Loppersum onschadelijk had gemaakt, kwam de “man van de wedstrijd” verkeerd terecht waardoor hij vervangen moest worden.

Zijn vervanger Jarno die nu in de spits ging spelen stond nog geen minuut in het veld toen hij bij een corner voor de 1-3 zorgde. Twan won het luchtduel en plaatste zo de bal voor de voeten van Jarno die niet twijfelde en zo voor zijn eerste doelpunt in dienst van de Middelstum JO19 tekende (1-3).

Vijf minuten voor tijd leek Middelstum de wedstrijd definitief te beslissen. Linksback Raf was mee naar voren gekomen en zette Kaï vrij voor de keeper. Het schot van Kaï werd achter de doellijn weggehaald maar helaas voor Middelstum was dit de scheidsrechter ontgaan waardoor het 1-3 bleef. Vlak voor tijd kwam Loppersum toch terug in de wedstrijd, een fout in de verdediging werd genadeloos afgestraft waardoor er nog een paar spannende minuten volgden (2-3). Gelukkig kwam de overwinning niet meer in gevaar waardoor onze jonge ploeg nu op 7 punten uit drie wedstrijden staat!

Na afloop waren de trainers zeer te spreken over het vertoonde spel. Maar vooral de inzet en de energie die in de wedstrijd werd gepompt zijn zaken waar je als trainer van kunt genieten. Er werd voor elkaar gevochten en door als team te spelen werd een mooi resultaat geboekt. Vandaar ook #trotsetrainers!

Nick Verkerk