Op het sportpark van Middelstum stond zaterdagmiddag de derby tussen de v.v. Middelstum en SV de Heracliden op het programma. Voor beide ploegen een belangrijk duel gezien de stand op de ranglijst. De thuisploeg was er alles aan gelegen aansluiting te houden met de top 3. Voor de bezoekers uit Meij was het aansluiten of afhaken.

Middelstum begon voortvarend aan het duel. In het eerste kwartier legde de ploeg van trainer Frank Konneman de bezoekers haar wil op met vlot combinatiespel speelden de blauwhemden zich een weg door de defensie van de Meisters. Het leverde een tweetal goede mogelijkheden op voor Marijn Bosman en Gerard Bronsema, helaas was het vizier bij beide niet scherp genoeg om tot scoren te komen. Een voetbalwet leert je dat als je zelf niet scoort ondanks dat je mogelijkheden hebt de tegenstander dit vaak wel doet. Middelstum maakte na 21 minuten kennis met deze wet en zag hoe Frank de Boer na balverlies op het middenveld bij Middelstum de bal achter doelman Jeroen Smit tegen de touwen schoot 0-1. Na de achterstand leek de thuisploeg even de kluts kwijt te zijn en grossierde men in veel en onnodig balverlies. Het leverde de bezoekers wat kleine mogelijkheden op. Middelstum had voor de theepauze nog langszij kunnen en wellicht moeten komen maar verzuimde wederom in de afwerking. Peter van Dam stuurde vlak voor de theepauze Mateo Milkovic diep. Milkovic sneed in de 16 langs een aantal verdedigers van de Meisters maar zag zijn inzet aan de verkeerde kant van de paal langs doelman Buikema vliegen waardoor de ruststand werd bereikt met een kleine voorsprong voor de bezoekers.

Na de theepauze werd er ingegrepen door trainer Konneman. Hij gooide wat posities om binnen zijn ploeg in de hoop iets te kunnen forceren. Het leek luttele minuten na rust al vruchten af te gaan werpen. Marijn Bosman zag zijn inzet vanaf de rechtervleugel na 48 minuten via de paal weer het veld in vliegen. Toch zou Middelstum al snel na deze mogelijkheid langszij komen. In de 52e minuut werd er een overtreding gemaakt op Thijs Hoeksema op een meter of 18 van het doel van Pieter Buikema. Gerard Bronsema weet vaak wel raad met dergelijke mogelijkheden zo ook vandaag. Met een hard en zuiver schot passeerde hij de Meister goalie en bracht beide ploegen weer naast elkaar 1-1. Middelstum opende hierna de jacht op de voorsprong, maar vergat daarbij nog weleens de verdedigende linies. Middelstum kon hierdoor niet heel lang genieten van de aansluitingstreffer. Na 62 minuten werd een counter van de bezoekers perfect uitgevoerd en binnen geschoten door Mark de Boer 1-2. Middelstum moest het fysiek steeds meer afleggen tegen de mannen van Ronald Bouwman. Men verloor veel duels en zag vlak voor tijd ook nog een derde treffer achter doelman Jeroen Smit tegen de touwen worden gewerkt door Tim Ottema 1-3. Hier bleef het ook bij na 90 minuten werd de wedstrijd ten einde geblazen door de prima leidende arbiter Smit.

Jammer, en volgens velen onnodig de nederlaag waar Middelstum vandaag tegen aanliep. Voetballend kan de ploeg goed mee komen met menig tegenstander uit deze klasse. Komende zaterdag gaat Middelstum op bezoek in Zeerijp waar het speelt tegen De Fivel. Een week later staat de uitwedstrijd tegen Westerlee op het programma.

Middelstum – SV de Heracliden 1-3 (0-1): 0-1 Frank de Boer (21); 1-1 Bronsema (52); 1-2 Mark de Boer (62); 1-3 Ottema (85)

Bekijk het FOTOVERSLAG van deze wedstrijd.

Bron: Middelstum-info | www.middelstum-info.nl