Afgelopen zaterdag speelde onze JO19 zijn 4e competitiewedstrijd thuis tegen V.V. Niekerk.

Na een goede 1e en een mindere 2e helft won Middelstum uiteindelijk met 7-3.

Middelstum onder 19 is “On Fire”. Uit de eerste 4 wedstrijden werden maar liefst 10 punten gepakt. Afgelopen zaterdag trapte de JO19 op een nat maar goed bespeelbaar hoofdveld af tegen de leeftijdsgenoten van Niekerk. Middelstum begon sterk aan de wedstrijd en kreeg in de 8e minuut de kans op de openingstreffer. Daniël ten Have kon zo doorlopen op het doel van Niekerk maar oog in oog met de doelman schoot hij de bal (helaas voor Middelstum) langs de verkeerde kant van de paal.

Middelstum was het 1e kwartier veel beter maar het was Niekerk dat als eerste wist te scoren. Doelman Emiel Douma maakte een zeldzaam foutje door de bal naar de verkeerde kleur te spelen. Grote broer Aijolt Douma moest een overtreding maken om zo een tegentreffer te voorkomen (penalty). Dit buitenkansje werd door de tegenstanders uit Niekerk benut waardoor Middelstum tegen de verhoudingen in op achterstand kwam.

Gelukkig lieten onze toppers zich na deze domper niet uit het veld slaan. Het is namelijk een soort traditie geworden om eerst op achterstand te komen om vervolgens na een spannende wedstrijd alsnog de drie punten te pakken. Ook nu kwam Middelstum snel terug in de wedstrijd. Drie minuten na de penalty zorgde Max “Frenkie” Oldenhof voor de aansluitingstreffer. Max kreeg de bal aangespeeld op randje 16, draaide drie tegenstanders het bos in en schoot vervolgens uit de draai de bal in de verre hoek, onhoudbaar! (1-1)

In de 19e minuut hield doelman Emiel zijn team in de wedstrijd. In een 1 tegen 1 duel met de spits van Niekerk wist Emiel zijn doel goed te verkleinen en met de voet redding te brengen. In de 25ste minuut kwam de onder 19 op voorsprong. Na goed voorbereidend werk op het middenveld van Jip de Vries kon Max door dribbelen tot de achterlijn. Max vond de vrijstaande Twan Heemstra die zo voor de 2-1 tekende.

Niekerk probeerde om de aanval te zoeken maar Middelstum was dodelijk in de omschakeling. In de 36ste minuut scoorde Max uit een snelle counter de 3-1 en vier minuten later scoorde Daan van Zalm de 4-1 (weer uit een counter). Vlak voor de rust gooide Middelstum de wedstrijd in het slot. Thijs Nienhuis stuurde Max diep met een lange bal en met een beetje hulp van Niekerk kreeg hij een niet te missen kans om zijn hattrick te voltooien (5-1).

In de rust verraste vaste supporter Esmee Roetert de selectie met thee, koffie en warme chocolademelk! Super service! Ook volgde er een aantal wissels waaronder grensrechter Martin Roetert die bij de dames moest vlaggen maar gelukkig ook nog tijd had om de 1e helft de vlag te hanteren bij de onder 19. Martin werd vervangen door Bas Kuiper die vanachter het hek de wedstrijd volgde en aanbood om de 2e helft te vlaggen, waarvoor dank!

Middelstum begon de 2e helft onrustig. De scherpte die er de 1e helft wel was, was even weg. Grote kansen werden voor open doel om zeep geholpen en achterin werd bij een corner niet goed opgelet waardoor de 5-2 viel. Niekerk werd iets sterker waardoor Mika de Kam en Jorn Spanjer een paar keer met een goede sliding kansen van de tegenstander moesten voorkomen. Ook rechtsback Jarno Uil die een sterke wedstrijd speelde wist zijn man goed uit te schakelen waardoor Niekerk in deze fase van de wedstrijd niet tot scoren kwam.

Na een uur spelen werd er dan toch weer gescoord. Kiet Winter kopte de bal (vanuit het middenveld) door richting Max die zijn veel grotere tegenstander met een slimme schouderduw opzij zette. Max maakte vervolgens zijn 4e doelpunt van de wedstrijd waardoor de titel “Man of the Match” hem niet meer kon ontgaan (6-2)!

In de 71ste minuut kreeg Middelstum een strafschop, een schot van Jonne Schuiling (die vandaag eens op het middenveld speelde) werd door een hand van de tegenstander van richting veranderd waardoor de scheidsrechter de bal op de stip legde. Aanvoerder Aijolt zag zijn inzet echter gekeerd worden door de doelman van Niekerk waardoor de stand 6-2 bleef.

In het laatste kwartier van de wedstrijd was het doelman Emiel die weer uitblonk. Eerst zweefde hij een vrijetrap uit de kruising en vervolgens redde hij knap op de kans die Niekerk kreeg uit de corner die volgde. In de 75ste minuut werd Bram Mulder gewisseld omdat hij de JO15 uit de brand moest helpen. De onder 19 was hier blijkbaar zo van onder de indruk dat het de 6-3 zomaar cadeau deed aan de tegenstanders.

Trainer Minke Lalkens greep in en liet ‘good old’ Auke Klaassen (dubbel s natuurlijk!) zijn rentree maken in de onder 19. Dit om de rust terug te brengen op het middenveld. In de laatste minuut zorgde Kaï Hamming voor misschien wel het mooiste moment van de 2e helft. Na een verre uittrap van Emiel kopte Daan de bal knap door richting Kaï die zo alleen op de keeper af kon. Kaï koos voor een bekeken stiftje en plaatste de bal zo over de keeper in de goal (7-3).

Zo werd een week waarin we hard hebben gewerkt aan coaching en teambuilding beloond met drie heerlijke punten. Het voetbal uit de 1e helft was erg goed en in de 2e helft bleven onze spelers ondanks dat het niet altijd even lekker liep keihard voor elkaar werken.  ‘Teamwork makes the dream work’ en natuurlijk #trotsetrainers

Nick Verkerk