Afgelopen zondag reisde VV Middelstum zonder al te hoge verwachtingen af naar Peize om deel te nemen aan de 5e editie van het Boarding Soccer toernooi. De ploeg van trainers/begeleiders Frank Konneman, Daniël Dijk en Bart Poortinga verraste vriend, vijand en vooral zichzelf door er met de 2e prijs vandoor te gaan. Het team, bestaande uit de keepers Jeroen Smit en Nick Verkerk, Peter van Dam, Wessel Oosterhof, Thijs Oosterhof, Gijs van Aller, Mateo Milkovic, Dennis Verkerk en Thijs Hoeksema, wist zich ongeslagen te plaatsen voor de finale waarin uiteindelijk nipt werd verloren van oud FC Groningen.

De eerste poulewedstrijd van het toernooi speelde de VV direct tegen oud FC Groningen. Middelstum was de betere ploeg maar wist de kansen die het kreeg niet te benutten. Het was oud FC Groningen dat op voorsprong kwam. Middelstum toonde veerkracht en zocht direct weer de aanval. Het was uiteindelijk spits Wessel Oosterhof die spelend op de schoenen van zijn broertje, gelijk maakte. Middelstum kreeg via Mateo, Dennis en Thijs Hoeksema kansjes om de wedstrijd te winnen maar het bleef uiteindelijk bij 1-1

Ook in de 2e wedstrijd, nu tegen ONR, kwam de ploeg uit Middelstum op achterstand. De spelers lieten de kop niet hangen en al snel scoorde Mateo Milkovic de 1-1. ONR was niet onder de indruk van de gelijkmaker en tikte al gauw de 1-2 binnen. Weer moest Middelstum op zoek naar de gelijkmaker en tot vreugde van het in grote getale meegereisde publiek uit Middelstum was het weer Wessel Oosterhof die de gelijkmaker voor zijn rekening nam. ONR probeerde nog voor de winst te gaan maar Peter van Dam en Thijs Oosterhof hadden de spitsen van ONR in hun broekzak waardoor het punt geen moment meer in gevaar kwam.

De laatste poule wedstrijd speelde Middelstum tegen de toernooigastheren van Peize. Bij een overwinning op Peize zou Middelstum zeker zijn van een plek in de halve finale. Net als in de eerste wedstrijden kreeg Middelstum snel een doelpunt tegen. Peize speelde agressief en wilde duidelijk graag winnen van hun voormalige trainer. Ook nu was het weer Wessel Oosterhof die verwoestend de 1-1 binnen schoot.

Middelstum zocht de aanval maar Peize profiteerde van balverlies op het middenveld en maakte vervolgens de 1-2. Daarna kreeg Mateo een gele kaart voor een vermeende “elleboogstoot” waardoor Middelstum twee minuten met een man minder verder moest. Door sterk keepers werk van Jeroen Smit wist Peize de man meer situatie niet te benutten en waren het zelfs de vier van Middelstum die gelijk maakten, doelpuntenmaker dit keer Peter van Dam.

Door de euforie die na de gelijkmaker ontstond was Middelstum even niet bij de les wat door Peize genadeloos werd afgestraft, 2-3. Bij deze stand was Middelstum uitgeschakeld voor de halve finale. Op dat moment lieten de supporters van zich horen en schreeuwde de ploeg naar voren. Het was uiteindelijk Thijs Hoeksema die in de allerlaatste seconde van de wedstrijd de 3-3 binnenschoot.

Door het gelijke spel was Middelstum afhankelijk van andere wedstijden. Die vielen uiteindelijk gunstig uit waardoor onze ploeg zich op doelsaldo plaatste voor de halve finale.
In die halve finale was VAKO de tegenstander en net als in de voorgaande wedstrijden kwam Middelstum op achterstand. ‘’T’is een dieseltje!’’ werd er al op de tribunes gezegd. Na de 1-0 was het VAKO dat de grootste kansen kreeg maar de ploeg uit Vries wist die niet te benutten.

Na een minuutje of 7 zette Wessel hoog druk op de keeper van VAKO waardoor deze in paniek zo de bal voor de voeten schoof van Mateo die vervolgens de 1-1 maakte.
Het bleef uiteindelijk na een spannende slotfase gelijk waardoor beide teams veroordeeld waren tot het nemen van shoot outs. Zowel Middelstum als VAKO misten de eerste shoot out waardoor de spanning steeds groter werd. Mateo scoorde vervolgens zijn shoot out en zette zo Middelstum op 1-0. Doordat VAKO weer niet wist te scoren was het aan Thijs Hoeksema om zijn ploeg naar de finale te schieten, zijn poging ging er echter niet in waardoor VAKO de kans kreeg om in de wedstrijd te blijven. De laatste shoot out werd echter gestopt door ondergetekende, (ikzelf dus) waardoor Middelstum zich tot grote vreugde van spelers, staf en supporters plaatste voor de finale waarin weer oud FC Groningen de tegenstander was.

In de finale kwam Middelstum (ja alweer) op achterstand, dit keer door een eigen doelpunt van Dennis Verkerk. Maar ook nu werd het al snel weer gelijk, doelpuntenmaker Gijs van Aller. Beide ploegen kregen vervolgens weinig grote kansen waardoor er weer shoot outs in de lucht hingen. Toch was daar drie minuten voor tijd de winnende treffer van de FC. Op ervaring wisten de spelers van Groningen via de Boarding een gat te vinden in de verdediging van Middelstum.

Middelstum probeerde nog gelijk te maken maar uiteindelijk was de FC de terechte winnaar. De teleurstelling veranderde al snel in trots door het massale applaus van de supporters die bij deze nogmaals bedankt worden voor hun komst!
Na de prijs uitreiking werd deze fantastische voetbalmiddag gezamenlijk afgesloten in de kantine met een biertje en een welverdiend bittergarnituur!

Nick Verkerk