Middelstum zorgde gistermiddag voor de grootste verrassing in de 4e klasse D. Op vreemde bodem won de ploeg van Raymond Scholtens met 1-2 van koploper Holwierde. Bij rust was de wedstrijd nog in evenwicht (0-0). In het laatste kwart van de wedstrijd kwam de toch wel verrassende overwinning tot stand voor de blauwhemden uit Middelstum.

De selectie van Middelstum werd voor aanvang van het duel in Holwierde wederom geplaagd door ziekte en blessures waardoor er de nodige aanpassingen moesten plaatsvinden. Trainer Raymond Scholtens was ziek, Fabian Dijkema geblesseerd en ook Jeroen Smit die plaats zou nemen onder de lat kon door ziekte niet spelen. Frank Konneman (de nieuwe trainer voor het komend seizoen) werd bereid gevonden om de honneurs voor Raymond Scholtens vandaag waar te nemen. Tijdens de warming up werd duidelijk dat het hoofdveld in Holwierde deels nogal bevroren was, daarom werd er uitgeweken naar veld 2. Dit was niet veel beter. De vorst zat duidelijk nog in de grond en gedurende de hele wedstrijd waren er daarom ook menig glijpartijen van beide ploegen.

Holwierde begon fel aan de wedstrijd en Middelstum wed regelmatig ver terug gedrongen. Gedurende de eerste helft kwam Middelstum meerdere keren goed weg. Alwin Zwerver moest een paar keer ingrijpen om een treffer tegen te gaan. Hierbij werd hij tot 2 keer toe geholpen door paal en lat. Halverwege de eerste helft begon het rommelige spel van Middelstum wat beter te worden, men kwam wat meer uit de verdediging en creëerden wat mogelijkheden. Het beste moment van Middelstum voor de rust kwam uit 3 corners achter elkaar welke allen zeer gevaarlijk waren. Een harde kopbal van Kristian Boelema werd met moeite verwerkt door de verdedigers van Holwierde. Middelstum mocht blij zijn dat het met de rust nog 0-0 stond.

In de rust werd benadrukt dat het geloof in eigen kunnen begon te groeien. Het geloof in de positief resultaat werd sterker. Na de rust kantelde de wedstrijd Middelstum begon sterk aan het tweede bedrijf. De druk lag nu op de verdedigers van Holwierde. Echter het was wederom Holwierde welke de paal wisten te raken. Toen was het de beurt aan Middelstum. Reint kugel werd gewisseld voor Kenneth Wierenga en Gerard Bronsema schoof door naar de spitspositie. Deze positiewisseling was de werkelijke ommekeer in de wedstrijd. In minuut 75 kwam Gerard Bronsema op rechts door. Hij gaf de bal hard en laag voor, de bal kwam hard op het been van een Holwierde speler en ging vervolgens hard en onhoudbaar in het doel 0-1 voor de blauwhemden. Wat een weelde. Holwierde was het even kwijt en Middelstum deed wat ze moesten doen. Blijven voetballen en druk zetten. De jarige Gerard Bronsema bleek vandaag beslissend te zijn voor de ploeg. In minuut 82 was hij de centrale verdediging van Holwierde de baas waardoor hij de 0-2 kon maken (een mooi verjaardagcadeau). Holwierde gaf zich niet gewonnen en maakte in minuut 89e minuut nog wel de aansluitingstreffer 1-2. Daarna werd het erg spannend want de scheidsrechter van dienst liet bijna 8 minuten aan blessuretijd doorspelen. Waar de leidsman die minuten vandaan haalde was voor velen een groot raadsel.

Na het laatste fluitsignaal was de blijdschap bijzonder groot bij de blauwhemden en de meegereisde supporters. Na de 5-1 thuisnederlaag tegen Holwierde in oktober vorig jaar voelde deze overwinning heerlijk. De uitslagen van de concurrentie op de andere velden was bepaald niet ongunstig waardoor Middelstum voorlopig van de laatste plaats af is.

Zaterdag ontvangt Middelstum GEO uit Garmerwolde op het eigen sportpark. De wedstrijd begint om 14.30 uur.

Holwierde – Middelstum 1-2 (0-0): 0-1 Eigen doelpunt (75); 0-2 Gerard Bronsema (82); 1-2 Robbie ten Hove (89)

Bron: Middelstum-info.nl