Zaterdagmiddag stond er een ware kraker op het programma tussen VV Niekerk en VV Middelstum. De Middelstumers stonden tot aan zaterdag gedeeld 1e met SIOS. Met de wetenschap dat de wedstrijd van SIOS was afgelast konden de Middelstumers de koppositie zaterdag alleen in handen krijgen.

VV Niekerk de tegenstander van zaterdagmiddag mocht met recht een kampioenskandidaat worden genoemd. De mannen van Middelstum waren gewaarschuwd en waren klaar voor deze strijd om de 1e plaats. Middelstum kwam goed uit de startblokken en Niekerk was duidelijk gewaarschuwd door een schot van Mateo Milkovic welke helaas op de paal belande. Nog geen minuut later was het weer Mateo Milkovic, echter deze keer was het wel raak 0-1. De vreugde was groot bij de blauwhemden.

Gedurende het verloop ontwikkelde zich een zeer interessante strijd. Middelstum speelde compact deze tactiek werkte prima. Niekerk had erg weinig in te brengen. Het soepel combinerend Middelstum creëerde enkele mogelijkheden en Niekerk speelde hoofdzakelijk de lange bal en konden geen gevaar creëren voor het doel bij Middelstum. De verdediging van Middelstum stond prima. In de 40e minuut schoot loste Nordin Luit een geweldig afstandsschot, helaas belande de bal tegen de lat. De keeper van Niekerk was volledig kansloos geweest. Gezien het wedstrijdbeeld in de eerste helft verdienden de Middelstumers de voorsprong, welke best hoger uit had kunnen vallen.

Na de thee een toch iets ander wedstrijdbeeld. Niekerk leek als door een adder gebeten en trok vol passie en strijd in de aanval. De verdediging van Middelstum had de handen vol aan de aanvallende inspiraties van de gastheren. Maar onder leiding van aanvoerder Daan van Aller stond de verdediging als een huis. Middelstum werd in de 2e helft steeds verder terug gedrongen, maar verder dan aan de rand van het 16 meter gebied kwamen de Niekerkers niet. Het duurde tot aan de 70e minuut dat de Niekerkers echt gevaarlijk werden. Een hard schot belande op de paal. Daarna leek de pijp langzaam leeg te raken bij de Niekerkers. Middelstum moest noodgedwongen enkele wissel toepassen. Deze wissels hielden prima stand. Middelstum begon zicht uit de verdedigende linies te voetballen en creëerden enkele mogelijkheden. Nadat de scheidsrechter van dienst zijn laatste fluitsinaal gaf was de vreugde bij de Middelstumers en een aantal supporters, welke buiten de omheining stonden, erg groot. Met trots kon worden vastgesteld dat VV Middelstum de trotse en verdiende koploper is in de 4e klasse C en op de 1e plaats staat in de strijd om de 1e periodetitel.

Mocht er vandaag (maandag 29 november) besloten worden door de KNVB dat de competitie wordt stilgelegd, dan is Middelstum herfstkampioen. Laten we met z’n allen hopen dat de mogelijke stillegging dan niet al te lang gaat duren en er vanaf eind Januari weer gespeeld kan worden.

Bron: Bart Poortinga/Sportredactie Middelstum-info (29 november 2021) foto’s Jeroen van Zalm