Zaterdagmiddag was het zo ver. Na in de voorronde Westerlee en Zeester te hebben uitgeschakeld kwam PKC’83 in de eerste KO ronde op bezoek in Middelstum. PKC acteert op een hoger niveau, nl 1e klasse. Een aardige uitdaging voor vv Middelstum dus.

Om verschillende redenen waren Michel de Graaf, Anne Vaatstra en Marcel Pool afwezig. Hierdoor moest trainer Jan Jaap Zijlstra de nodige wijzigingen in zijn elftal aanbrengen. De jeugdige Luke Ypey maakt zijn opwachting in de basis als rechtsback, Benjamin Lochtenberg verkaste richting het centrum en Reint Kugel nam plaats op het versterkte middenveld.

Na 4 minuten nam v.v. Middelstum verrassend de leiding. Na een splijtende dieptepass van Martijn Poort scoorde Reint Kugel. Helaas stond binnen 20 minuten 1-2 op het scorebord. Eerste scoorde de gevaarlijke linksbuiten van PKC met een diagonaal schot in de verre hoek. Vervolgens maakte de spits een voorzet van dezelfde linksbuiten beheerst af.

Met deze stand werd de rust bereikt. Helaas moest Siebrand Dijkema met een lichte blessure in de kleedkamer achterblijven. Joris Visser was zijn vervanger. Met dezelfde strijdwijze werd door de vv aan de 2e helft begonnen. Hierdoor werden er weinig kansen weggegeven en bleef de stand lange tijd ongewijzigd. Voor trainer Jan Jaap Zijlstra reden om de laatste 10 minuten wat meer risico te nemen. De leeg gespeelde Reint Kugel werd vervangen door Kristian Boelema en er werd overgeschakeld naar een 4-4-2 systeem.
Helaas mocht dit niet baten. Vlak voor tijd scoorde PKC de 1-3.

V.V Middelstum kan terugzien op een goede wedstrijd met voldoende aanknopingspunten voor de komende wedstrijden. Komende zaterdag speelt de equipe van Jan Jaap Zijlstra de uitwedstrijd bij Boerakker. Een week later krijgen de blauwhemden Niekerk op bezoek in Middelstum.