Middelstum blijft week op week vriend en vijand verbazen. Kijkend naar de ranglijst in de 4e klasse E, waarin de blauwhemden momenteel 2e staan, mag er tot dusver gesproken worden over een “kleine” sensatie. Met veel werklust heeft de ploeg van Raymond Scholtens ook gistermiddag SJS uit Stadskanaal aan de zegekar weten te binden. De thuisploeg won na een 2-1 ruststand met 3-2 van de Sportclub Juliana uit Stadskanaal.

Voorafgaande aan deze competitie gaven maar weinigen iets voor de kansen van Middelstum in de 4e klasse E. De ploeg die bijna voor de helft uit andere spelers bestaat ten opzichte van het vorige seizoen zou volgens insiders strijd moeten gaan leveren voor lijfsbehoud. Natuurlijk is de competitie nog pril maar de prestatie van de ploeg mag zeker als zeer opmerkelijk worden genoemd. In alle 3 de ontmoetingen tegen ploegen, die als mogelijke kampioenskandidaat werden getipt, presteerde de equipe van Raymond Scholtens boven verwachtingen.

18092016middelstum-sjs-1

Zwak begin
Middelstum begon zaterdagmiddag zwak tegen de bezoekers uit Stadskanaal die in de eerste 25 minuten van de wedstrijd duidelijk de bovenliggende ploeg waren. Het resulteerde al na 10 minuten in de eerste tegentreffer. In de omschakeling werd de bal op het middenveld verovert door SJS en scoorde Gerben Sieders de 0-1 voor de bezoekers. Middelstum moest alle zeilen op dat moment bij gaan zetten om niet te worden overlopen. Maar zoals ook in de voorgaande wedstrijden al was gebleken rechte de thuisploeg na een achterstand haar rug en knokte zich als ploeg terug in de wedstrijd. Na 25 minuten scoorde Middelstum de gelijkmaker door Thijs Hoekzema die zijn inzet, een zacht rolletje, tot zijn eigen verbazing langs de zwak opererende doelman Rozema in het doel zag belanden 1-1. Vanaf dat moment stroopte de thuisploeg de mouwen op en probeerde men nog voor de theepauze op voorsprong te komen. Dat lukte door opnieuw zwak op treden van zowel de SJS defensie als hun doelman. In een duel in de 16 waarbij Reint Kugel voor zijn tegenstander probeerde te komen en doelman Rozema eerder uit moest komen werd Kugel volgens scheidsrechter Haan onreglementair tegen het gras gewerkt met een strafschop als gevolg. Vanaf 11 meter scoorde de topscoorder van de 4e klasse E Gerard Bronsema alweer zijn 6e treffer van de competitie en bracht zijn ploeg op slag van rust op een 2-1 voorsprong.

18092016middelstum-sjs-2

Snelle treffer
Ook na de theepauze ging Middelstum door bij waar het was gebleven voor de rust. Het leverde in de 48e minuut de 3-1 op. Opnieuw was het Gerard Bronsema die het touw achter doelman Rozema liet bollen. Hierna liet Middelstum zich wat terug zakken, een keuze die vaak vraagt om moeilijkheden. Die moeilijkheden kwamen er ook want SJS kreeg een paar goede mogelijkheden op de aansluitingstreffer. Het duurde echter tot aan de 67e minuut voordat de aansluitingstreffer op het bord kwam. Tristan Rotman was de doelpuntenmaker voor de bezoekers 3-2. SJS probeerde hierna met 1 op 1 achterin de gelijkmaker op het scorebord te krijgen. Het was koren op de molen van de blauwhemden die hierdoor alle ruimte kregen om nog verder uit te lopen. Mogelijkheden op de 4 en 5-2 waren er voor zowel Kugel als Hoeksema, maar beiden vergaten de trekker definitief over te halen waardoor het tot het einde van de wedstrijd spannend bleef. Na ruim negentig minuten kwam het verlossende eindsignaal van de scheidsrechter en was de 2e winst op een degradant uit de 3e klasse van het vorige seizoen een feit.

Komende zaterdag speelt Middelstum in Groningen de topper uit 4E tegen Be Quick 1887 dat momenteel kan kop gaat. De week erop, zaterdag 1 oktober krijgen de blauwhemden VVS uit Oostwold op bezoek.

Middelstum-SJS 3-2 (2-1): 10. Sieders 0-1, 25. Hoeksema 1-1, 42. Bronsema 2-1 (strafschop), 48. Bronsema 3-1, 67. Rotman 3-2.

Bekijk het FOTOVERSLAG van deze wedstrijd.

Bron: Middelstum-info.nl | Foto’s: Jaap van der Laan