1. Kun je je kort even voorstellen?

Frans de Bont, 56 jaar, ongetrouwd (sommigen beweren getrouwd met de vereniging, maar dat lijkt me wat overdreven), kinderloos (wel 100% zeker van net als trouwens al mijn clubgenoten. Mijn neefjes/nichtjes en onze jeugdleden beschouw ik overigens wel wat als mijn pseudo kinderen) en academicus. Werkzaam als automaterings “deskundige” (consultant) bij Atos en KPN, ook al weer meer dan 30 jaar.

2. Wat voor vrijwilligerswerk doe je momenteel voor de voetbalclub?

Tja, in voetbaljargon zou ik zeggen dat ik wat tussen de linies in probeer te spelen en tracht de gaten wat dicht te lopen. En zoals Cruijff al zei “Je moet het wel zien” en ondanks mijn zeer slechte ogen vrees ik toch wel het nodige te zien (soms zelfs meer dan me lief is).

3. Sinds wanneer?

Ik ben in 1973 lid geworden van de vereniging (bij de C-junioren) onder de bezielende leiding van Marten Bullema en hij heeft wel een bepalende invloed gehad op zowel mijn (gebrek aan) voetbalinzicht als ook op de noodzaak en het plezier van vrijwilligerswerk, teamwork en leiding geven. Ik ben op mijn 18e jeugdleider geworden en heb vanaf toen behalve de meisjes (toeval denk ik, al zullen anderen dat wellicht betwisten) alle leeftijdsgroepen wel jaren onder mijn hoede gehad.

4. Heb je in het verleden nog meer vrijwilligerswerk voor de VV Middelstum verricht?

Vanaf 1983 ben ik als opvolger van Bob Haanstra als jeugdsecretaris het bestuursleven ingestapt en ook daaraan heb ik sindsdien niet meer kunnen ontsnappen. In 2009 (75-jarig bestaan van de club) hebben ze nog een vermetele en kansloze poging gedaan om mij als erelid (wel een titel, waar ik overigens trots op ben) buitenspel te zetten en monddood te maken. Voor de statistieken nog wat club cijfertjes (een zeer grove inschatting): gespeeld 1000 wedstrijdjes op veld en 500 in de zaal (beiden meestal als aanvoerder), 500 duels gefloten (geleid klopt volgens de meeste spelers niet) en zeker ook wel zo’n 1000 vergaderingen verkloot.

5. Wat vind je nu het mooie aan dit werk?

Ik houd van mensen en van sport, dus al helemaal van de combinatie. Ik kan dus ook intens genieten van blije en sportende mensen, zeker als ik daar zelf dan ook nog een (faciliterende) bijdrage aan kan leveren.

6. Heb je nog verbeterpunten betreffende je functie waar de club wat aan zou kunnen hebben?

Verbeterpunten blijven er natuurlijk altijd, al ben ik in eerste plaats trots en blij met alles en iedereen binnen de club. In het algemeen is plezier natuurlijk altijd het belangrijkste (geldt niet alleen binnen de vereniging), maar daarnaast vind ik dat we zelf toch allemaal wel eens te snel klagen in plaats van genieten, in- en meeleven en samen oppakken, wat volgens mij tot een nog veel beter en leuker resultaat leidt.

7. Wat maakt de VV tot zo’n unieke club?

De mensen. Maar in principe is natuurlijk elk mens en elke groep van mensen een unieke club.

8. Van welke vrijwilliger zou jij meer willen weten, kortom wie volgt jou op in deze rubriek en waarom?

Auke Klaassen. Ik denk dat de lezers nu wel genoeg weten/hebben van de oude knarren/knorpotten als Simon Bolt en Frans de Bont en meer interesse hebben in onze toekomst. Dus van de oudste vrijwilligers ga ik nu naar deze jong(st)e zeer enthousiaste vrijwilliger Auke, die bewijst dat het met de toekomst van onze club ook prima in order komt.

9. Wat zou je de lezers mee willen geven?

Een beter verhaal dan hierboven.