Kun je je kort even voorstellen?

Ik ben Martijn de Vries, 45 jaar, echtgenoot van Simone en vader van Merel, Jip en Ezra. Ik werk als projectmanager bij New Energy Coalition (NEC) in Groningen. Wij bedenken samen met andere partijen projecten die ervoor moeten zorgen dat we steeds meer duurzame energie gaan gebruiken en steeds minder fossiele energie. Ik richt mij vooral op het ontwikkelen en coördineren van Europese samenwerkingsprojecten. Heel interessant en boeiend werk waar ik pagina’s over vol kan schrijven maar zal dat nu niet doen.

Net als onze zoons Jip (JO19) en Ezra (JO13) ben ik actief als speler bij onze VV namelijk in de 45+ (of zoals we zelf wel zeggen de ‘JO60’). ‘Actief als speler’ betekende dit jaar overigens vooral op trainingen. Door Corona is er weinig van wedstrijden gekomen, hopelijk volgend jaar weer.

Wat voor vrijwilligerswerk doe je momenteel voor de voetbalclub?

Ik zit binnen de club in een commissie die zich bezighoudt met het ontwikkelen van jeugdbeleid. Met een groepje enthousiastelingen denk we na en maken we een plan om nog meer structuur en inhoud te geven aan de manier waarop we als club met de jeugd willen omgaan: wat vind je belangrijk voor de jeugd en wat voor omgeving wil je bieden? En hoe geef je daar vervolgens invulling aan. Dat soort vragen.

Sinds wanneer?

We zijn hier net voor de zomervakantie mee begonnen en de eerste stappen in het opstellen van het plan zijn gezet. De coronasituatie heeft echter tot wat vertraging geleid.

Heb je in het verleden nog meer vrijwilligerswerk voor de VV Middelstum verricht?

Tot en met het afgelopen seizoen ben ik leider geweest van het team van Ezra. Eerst samen met Marcel van Dijken als mede-leider, vervolgens met Jan Pieter Westing (trainer) en vorig jaar met Daan van Aller en Romke Korpershoek (trainers).

Wat vind je nu het mooie aan dit werk?

De verscheidenheid van de mensen met wie je samenwerkt. Sowieso vind ik het mooi dat bij de club zoveel mensen met zoveel verschillende achtergronden, kennis, kunde en talent betrokken zijn en zich vrijwillig inzetten. Wat mij betreft hèt bewijs dat iedereen iets kan bijdragen aan onze club ongeacht achtergrond, leeftijd, opleiding of wat ook.

Heb je nog verbeterpunten betreffende je functie waar de club wat aan zou kunnen hebben?

Benut het talent binnen de club zoveel mogelijk. En dan bedoel ik hier niet meteen het voetbaltalent maar het talent op alle andere gebieden waar vrijwilligers voor nodig zijn.

Wat maakt de VV tot zo’n unieke club?

Ik weet niet of het persé uniek voor onze club is maar ik vind het erg mooi om te zien dat de jongere generatie serieus betrokken wordt in het reilen en zeilen van de club. Nog mooier vind ik het om te zien dat zij ook de handschoen oppakken op allerlei vlakken. Zelf heb ik dat afgelopen jaar van heel dichtbij meegemaakt met Daan en Romke. De gedrevenheid, het enthousiasme voor het spel en de vorm om dat over te brengen op de kinderen, de interactie met de jongens binnen en buiten het veld, de coaching, … Naast het feit dat ik er van heb genoten, heb ik daar ook van geleerd.

Van welke vrijwilliger zou jij meer willen weten, kortom wie volgt jou op in deze rubriek en waarom?

Allert Moeken. Ik heb hem letterlijk groot zien worden binnen en buiten de club. Naast het feit dat ‘ie een goede voetballer is, is ‘ie ook nog eens een enthousiast trainer van de JO15. Ben benieuwd wat hij antwoordt op de vragen in dit interview.

Wat zou je de lezers mee willen geven?

Heb een beetje geduld met elkaar en blijf in gesprek met elkaar. Binnen de club worden beslissingen genomen en wordt wel eens gedaan wat jij en ik liever anders zouden zien of doen. Echter, de club bestaat bij de gratie van welwillende en enthousiaste vrijwilligers, die het beste met de club (en dus de mensen achter de club) voor hebben. Dat is denk ik goed om in het achterhoofd te houden. Dat betekent overigens niet dat we geen discussie kunnen hebben of het altijd met elkaar eens moeten zijn. Maar houd het vriendelijk. Ik hoorde eens iemand zeggen “Hard naar de boodschap, zacht naar de persoon”. Vind ik wel een mooie.