Ik werd enige weken geleden aangenaam verrast door de postbode. Daar kun je sowieso al door verrast worden want postbode zijn, is een uitstervend beroep. Slachtoffer geworden van het innovatief vermogen van de mens en de komst van de digitale snelweg. Innovatieve bedrijven als Klimaatgroep Holland gedijen juist weer in een dergelijk innovatief klimaat. Ik merk dat ik nu al weer afdwaal, excuses hiervoor.

Want u wilt natuurlijk weten waarmee de postbode mij verraste. Dat zal ik u vertellen. Ik, of eigenlijk wij, kregen namelijk een prachtig boekwerk aangeboden n.a.v. het 10-jarig jubileumfeest van Klimaatgroep Holland. Opnieuw herbeleefde ik de prachtige avond vol met magische momenten in de Martinikerk. Een avond om nooit meer te vergeten. En dankzij dit boekwerk zal dit nog moeilijker worden….

Ik heb opeens de behoefte om u 35 jaar mee terug te nemen in de tijd. Dat is geen opwelling hoor, dit bruggetje heb ik bewust gekozen voor de rest van het verhaal. In 1980 ging uw columnist namelijk op voetbal. VV Middelstum was de club waar ik mijn sportieve aspiraties wilde ontplooien. Ik zag laatst in een jubileumboek (een pracht aandenken inderdaad) nog een foto uit die tijd. Daar stond ik als jongetje van 8. Glimmend van trots met mijn tweedehandse Quick voetbalschoenen (moeder was nog niet overtuigd dat ik een blijvertje zou zijn), een (te) strak wit broekje (hoog opgetrokken) en een sponsorloos blauw shirt met het prachtige VV Middelstum-embleem. Het was in de tijd dat je nog je eigen spullen moest kopen.

Tegenwoordig is dat niet meer zo. Goed, de voetbalschoenen moeten zelf aangeschaft worden maar de rest van het outfit word je vaak allemaal door de club aangeboden. En met een beetje geluk geeft een ondernemende ouder ook nog de voetbaltassen cadeau. Aan het eind van de vorige eeuw werd Garagebedrijf Van Kleef sponsor van de complete jeugdafdeling van de club. Een enorme geste natuurlijk om alle jeugdteams van een tenue te voorzien. Zelfs de jeugdleiders werden niet vergeten, zij kregen namelijk een windjack aangeboden. En daar ik zelf ook jeugdleider ben geweest, heeft een dergelijk exemplaar ook jarenlang onderdeel uitgemaakt van mijn garderobe.

Maar ook garagebedrijf Van Kleef had niet het eeuwige leven. Geen flauw idee waar deze aardige mensen gebleven zijn trouwens. Beide zoons waren grote voetbaltalenten maar of deze maximaal ontplooid zijn? En dus moest de sponsorcommissie van de voetbalclub op zoek naar een nieuwe sponsor. Het liefst eentje die zo ‘gek’ was dat hij wederom de hele jeugdafdeling van de club uniform zou kleden. Dat zou niet meevallen toch, om zo’n suikeroom aan de haak te slaan?!

De voetbalclub had geluk. Want toen de familie Van Kleef nadacht over hoe de stekker er uit te trekken, broedde ergens op een zolderkamertje in Middelstum iemand met het idee hoe de stekker op de juiste manier in het contact te krijgen. Het denkbeeldige lampje boven zijn hoofd ging branden en niet veel later maakte Klimaatgroep Holland al een geweldige start door.

En daar één en één twee is, en wanneer je daar weer één bijtelt (de jongste Vaatstratelg bleek ook een verdienstelijk voetballertje te zijn) je automatisch op drie uitkomt kon het niet uitblijven dat Klimaatgroep Holland hoofdsponsor werd van de Middelstumer jeugdafdeling. En zo werden ruim 100 jongens én meisjes in een nieuw tenue gehesen. Een hele operatie inderdaad. Als slagroom op het toetje kregen ze er ook een mooi windjack bij….

Onlangs liep dit contract af. En dan wordt onze penningmeester, tevens lid van de sponsorcommissie, licht ongerust. Zou Vaatstra te verleiden zijn tot nog een nieuwe termijn? Misschien heeft deze vraag wel tot slapeloze nachten geleid. Maar gelukkig, de kogel is door de kerk. Misschien zelfs wel op de jubileumavond door de Martinikerk geschoten. Wederom een magisch moment derhalve.

Het hoe en waarom van deze actie? Gelukkig is Harry altijd bereid om een mooie quote af te leveren: “De jeugd heeft de toekomst! Dus geef ze de vrijheid om zich te ontwikkelen, ruimte en gelegenheid om te sporten en een goed klimaat om te leren. Zij zijn het die ons moeten verzorgen later als we in het bejaardentehuis zitten!”

Ha, dit sponsortraject is dus Harry zijn oudedagsvoorziening. Dat is een slim idee nu onze regering aan alle kanten aan onze pensioenvoorzieningen trekt. De huidige Middelstumer voetbaljeugd kan hem dus later in het Hippolytushoes mooi van een sigaar en goed glas bier voorzien. En iets zegt mij dat ze dat ook met alle liefde doen. Klimaatgroep Holland bedankt! Mede namens de Voetbal Vereniging Middelstum.

Bron: www.bert-koster.nl